Sri Lanka del 1

Nämen hej, det var inte igår. Förlåt för det men jag tappade helt lusten. En hel del har hänt sen sist som man kanske förstår. För tillfället har vi nu sommarlov fram till den 29 januari. Imorgon bär det av till Sydney för att fira jul och nyår där med några i klassen. Kommer nog bli jätte trevligt.
 
Men den 10 december åkte jag till Sri Lanka med 3 vänner. Totalt på plats blev det bara 7 hela dagar så schemat var fullspäckat. Så här i efterhand så var det inte så tajt som jag trodde det skulle bli, vi chillade faktiskt väldigt mycket, lite för mycket för min smak då vi inte skulle vara där så länge så jag hade velat ta vara på tiden mer. Men nu blev det som det blev och overall så blev det en bra resa!
 
Min första reaktion av Sri Lanka var att det är fattigare än jag trodde. Vårt första stopp var Galle som jag hade stora förväntningar på. Jag trodde det skulle vara jätte vackert och en mysig stad men det var skräpigt, fattigt och inte alls så mysigt som jag förväntat mig. Staden hade sin charm absolut men i slutändan så föll det mig inte i smaken. 
 
Sri Lanka har ganska nyligen avslutat ett krig och därav var det inte så mycket turister. Vilket också kan vara en anledning till allt skräp och fattigdom. Men jag har definitivt hopp om Sri Lanka, om några år kommer det nog vara ett toppenställe att åka till på alla sätt och vis. 
 
Missförstå mig rätt, Sir Lanka var väldigt vackert och absolut ett land värt att besöka redan nu, men jag skulle nog väntat något år till så de hinner få det mer turistvänligt (om man nu tycker om det). 
 
Som vit turist så kan jag ju säga att man fick många blickar, vilket var en ny upplevelse för mig. Man kände sig konstant utstirrad och i vägen.. typ. Man visste inte om dom stirrade för att dom är nyfikna eller för att dom inte vill ha en där. De fanns dom som log mot en och då kändes det såklart bra men de flesta stirrade antingen surt eller med inget ansiktsuttryck alls.
 
Alltså den här choklad är oslagbar! Smakar som after eight men mycket mer choklad/kakao och dessutom vegansk. Kommer ursprungligen från Nya Zeeland men köpte den på flygplatsen i Malaysia.
 
Det blev en HEL DEL ris & curry eller ris & små små grönsaker under resan men en gång hände det att vi hittade detta ovan, frukt med kokosyoghurt och chiafrön. Detta åt jag dock i början av resan så jag hade inte hunnit bli less på ris. Eftersom jag både äter mestadels veganskt och helt glutenfritt så var det svårt att hitta mat. Jag var faktiskt tvungen att tänja lite på gränserna för att få i mig något typ av protein i huvud taget så jag åt lite ägg och en gång åt jag även fisk. 
 
 
 

Kommentera här: