Matrix och GVT

Igår fick vi lära oss om två nya träningstekniker som jag aldrig hört talas om. Den ena heter Matrix och är en väldigt tidseffektiv träning då du enbart spenderar 30 minuter i gymmet. 
  • Välj två muskelgrupper, tex bröst och rygg
  • 2 st compound movements (2 leder som rörs)
  • 1 isolation movement (1 led som rörs)
  • 3 rundor
  • 10 sekunders vila mellan övningarna
  • 60 sekunders vila mellan rundorna 
 
Själva träningspasset kan se ut så här:
Round 1
A: bänkpress - 5 st hela, 5 st från botten till 1/2 hold 2 sec, 5 st från toppen till 1/2 hold 2 sec, 5 st hela
B: flyes - 15 st hela
C: push-ups - 5 st hela, 5 st från toppen till 1/2 hold 2 sec, 5 st från botten till 1/2 hold 2 sec, 5 st hela
 
Round 2 (samma princip som ovan fast byta av plats på övningarna)
B: flyes 
C: push-ups
A: bänkpress
 
Round 3
C: push-ups
A: bänkpress
B: flyes
 
När man gjort detta gör man nästa muskelgrupp, i detta fall rygg. 3 rundor tar 15 min ganska exakt. Vi fick såklart testa på detta och jag gillade det! En rolig och utmanande träning som jag definitivt kommer lägga in i min egna träning.
 
 
Den andra träningsformen vi fick prova på var German Volume Training. Den går ut på att du gör 100 reps av en och samma övning.
  • Dela upp muskelgrupperna på 3 olika dagar, tex dag 1: bröst/rygg, dag 2: ben/mage, dag 3: axlar/armar
  • Välj en övning för varje muskelgrupp, tex dumbbell press för bröst, chins för rygg
  • 10 reps
  • 10 set
  • 60 sekunders vila mellan seten
  • När man gjort 10 set av båda övningarna, avsluta med två valfria övningar för just dom muskelgrupperna du kört, med 10 reps x 3 set
Denna from av träning är väldigt tråkig men den ger resultat! Jag valde att köra bicep curl och träningsvärken idag.. haha obeskrivlig.
Bilder från google
 

Kommentera här: